Onnellistaminen
Sokos Hotels-Tehtävänä onnellistaminen
Onnellistaminen on sitä, että vieraamme saavat enemmän kuin osaavat pyytää. Odotusten ylittämistä silloinkin, kun rima miltei koskettaa kattoa. Se on herkkyyttämme kuunnella, tarkkuuttamme huomata ja haluamme heittäytyä jokaiseen toteutukseen täysillä.
Onnellistaminen on pienempiä ja isompia oivalluksia asiakkaan odotusten täyttämiseksi – ja ylittämiseksi. Tänä vuonna Sokos Hotelleissa on onnellistettu asiakkaita jo 50 vuotta! Tässä muutamia esimerkkejä miten onnellistaminen on näkynyt meillä Break Sokos Hotel Levillä.
Vieraat tekevät juhlan...
..ja Maarit huolehtii nälkäisistä matkustajista. "Kolmihenkinen sveitsiläis perhe saapui myöhään hotelliin. Kaikki Levin ruokapaikat olivat kiinni ja coffarin vitriini ammotti tyhjyyttä. Koitin miettiä miten heille saataisiin syötävää. Huomasin coffarin takapöydällä pussin, jossa oli croissanteja. Kysyin perheeltä kävisikö heille iltapalaksi croissantit esim. kinkku-juusto täytteellä. Ilahtuneena vastasivat, että kyllä. Kävin täyttämässä croissantit keittiössä, nappasin kaupan päälle banaanit ja lapselle kaakao juoman. Perhe lähti tyytyväisenä iltapalle huoneeseensa."
...ja Anne kerrostiiminsä kera haluaa muistaa työkaveria. "Kesäpäivän aamuna 10.6. lähdin kukkakimpun ja sydänsuklaarasian kanssa töihin. Mielessäni oli ollut monen päivän ajan, että haluan yllättää, onnelistaa ja palkita meidän pitkään taivalta (15v) talossa tehnyttä Irmeliä. Sain myös apua Kristiinalta, joka oli juonessa heti mukana. Pienten viestien ja puhelujen kautta, saimme kerroshoidon tiimiläiset “aamupalaveriin”, jonka aloitimme pienellä runolla; "Hyvästä asenteesta tulee hyvä mieli. Hyvästä mielestä tulee hyvä päivä. Hyvästä päivästä tulee hyvä vuosi. Hyvästä vuodesta tulee hyvä elämä ja hyvät työkaverit.” Runosuonen jälkeen annoin kukat, suklaarasian ja mahtavat halit Irmelille sekä otimme komean kuvan. Minulle jäi hyvä fiilis, koska olin onnistunut yllättämään meidän mahtavan Irmelin. Kyynelten kera!"
...ja Krys ilahduttaa toista ialhduttajaa! "Päätin ilahduttaa työkaveriani pienellä lahjalla. Kiitoksena tuoden innostusta ja jaksamista työporukkaan jokaisena kiireisenä työpäivänä. Syntymäpäivistä tiimijuhliin, loihtii hän aina kotitekoisia kakkuja ja se luo keskuudessamme iloa tuoda ihmiset yhteen jakamaan hetkiä muiden kanssa. Lahjaan kuului muutama Ronjalta puuttunut mittalusikka, kaulin, joitain muita leivontavälineitä, makeisia ja HelloKitty- hattaraa ja pehmolelu kakkujen tekemiseen. Ronjan reaktio oli erittäin kiitollinen ja täynnä onnea ja arvostusta viimeisenä työpäivänsä. Hän päättää ensimmäisen kautensa Levillä leveästi hymyillen. Muistakaamme ilahduttaa toisiamme."
...ja Elli pyöräyttää hillot tuossa tuokiossa. "Ellille tultiin kehumaan, kuinka ihanaa on itse tehty omena-tyrnihillo, jota asiakas luuli ensin olevan kaupan tuote. Sillä hetkellä meiltä pöydästä löytyi mustikkahilloa. Elli pahoitteli tilannetta, kertoi sen olleen hittituote. Elli lähti aamiaisvastaavan Meijun juttusille. Hetkeäkään epäröimättä, päättivät he tehdä hänelle omat hillot kotiin viemiseksi. Elli kävi kertomassa asiakkaalle, että mikäli maltatte odottaa kotvasen, saatte oman hillopurkin omena-tyrnihilloa mukaanne. Asiakkaalla ei ollut hoppu, koti ehtii kyllä odottamaan, tässä tapauksessa, asiakas kiitteli vuolaasti!"
...ja Minttu pelastaa yön kulkijan. Päihtynyt ulkopuolinen asiakas käveli sisään vastaanottoon noin klo 07 aamulla. Hän tärisi vahvasti ja oli selkeästi hyvin kylmissään. Asiakkaan kaikki vaatteet olivat myös läpimärät ja lumiset. Minttu (yörespa) saatteli miehen istumaan ja hänelle tuotiin lämmintä juotavaa sekä vilttejä ja takkeja lämmikkeeksi. Asiakas oli muutaman kilometrin päässä vuokramökissä majoittumassa, mutta oli ilmeisesti sammunut baarireissun jälkeen lumihankeen. Vartijan lisäksi, soitettiin ambulanssi ja koska asiakas vaikutti hypotermiseltä, eikä tiedetty onko taustalla myös jokin sairauskohtaus yms. Minttu auttoi miehen asiakassaunoille, jotta saatiin häneltä märät vaatteet pois ja lämmintä päälle. Haettiin kuivaa vaatetta ja laitettiin sauna päälle, jotta asiakkaan ruumiinlämpö kohoaisi. Asiakas ei oikein tiennyt missä oli eikä tiedetty pääseekö omin voimin kotiin. Ensihoitajat kävivät tarkistamassa tilanteen ja kaikki oli onneksi kunnossa. Lämmin sauna ja suihku auttoivat kylmettymiseen ja asiakas piristyi selkeästi. Lopuksi soitettiin taksi omaan majoitukseen. Parin päivän päästä, kyseinen asiakas palasi hotellillemme ja halusi kiittää enkeliään Minttua. Kirjoitti hänelle kiitoskortin, “KIITOS PALJON! OLIT PELASTAJA. OLISIN VOINUT OLLA VAINAA. <3 KIITOS <3
...ja Meiju huolehtii kipeän lapsen ilahduttamisesta. Aamiaisvastaava Meiju kuuli Yörespa Maaritilta, että yöllä oli lapsi sairastunut mahatautiin. Maarit oli jo yöllä antanut lapselle banaania ja yogurttia. Varhan aamulla Meiju kasasi lapselle tarjottimen, jossa oli vaikka mitä ilonaihetta vaikeaan oloon. Oli smoothieta, välipalapatukkaa, pillimehu, namuja ja pikku Husky- pehmo. Vastaanotossa kirjoitettiin "Parane pian"- kortti. Meiju vei aamiaisyllätyksen pienelle potilaalle. Lapsi ja hänen perheensä olivat erittäin otettuja huomioinnista.
...ja Noora ja Eerika inspiroivat pikkukokkia. Sunnuntai iltana Grill It!:n avokeittiön luukulle tupsahti isä ja 2 poikaa. Hetken katseltuaan kokkiemme Nooran ja Erikan kokkailua keittiössä, alkoivat Noora ja Erika jutustelemaan heille. Selvisi, että perheen nuorimmainen on innostunut kotikokki. Siitä se ajatus sitten läksi, vaikka ilta ravintolassa oli hyvinkin kiireinen. Noora&Erika pitivät pojalle opetustuokion valmistaen pojan tilaaman hampurilaisen alusta loppuun saakka pojan toimiessa valmistuksessa oppipoikana. Sai hän myös hieman omia täytteitäkin valita. Kerroimme burgerin valmistusprosessista monen monta asiaa ja poika oli innoissaan. Perhe lähtiessään kiitteli suuresti ja poika kertoi syöneensä maailman parhaan burgerin. Vielä selvisi, että poika haaveilee suorittavansa tulevan TET- jaksonsa nimenomaan ravintolassa.