Gärningar av lycka 2024
Sokos Hotellen - Uppdrag att skapa lycka
På Original Sokos Hotel Kupittaa skapar vi lycka med stora hjärtan. Varje månad röstas den mest hjärtliga lyckohandlingen fram bland vår personal. Vi vill dela våra gärningar av lycka från 2024 till våra kunder.
1/24 Äkta närvaro är det som stannar i minnet
En kund som kom med tåg närmade sig Sandra i receptionen. Han var tydligt nervös och berättade att han var på autismspektrumet och orolig för att en mycket nära vän just hade gått bort. Han frågade om han fick hålla Sandras hand en stund och prata. Sandra gick med på det, lyssnade och pratade med kunden. Efter en stund var kunden tydligt lugnare, tackade och fortsatte sin resa till en släkting som bor i Åbo. En underbar och förstående Sandra!
2/24 Individuell service
Restaurangpersonalen Janet och Annika gjorde en fantastisk, immateriell och minnesvärd vänlighetshandling! De hade ett par döva kunder i restaurangen som bara pratade teckenspråk. Janet och Annika hade inte mycket bråttom just då, så de bestämde sig för att lära sig några grundläggande tecken. Med hjälp av internet och kunderna lärde de sig att säga "tack," "varsågod" och "smaklig måltid!" Det var ett minnesvärt ögonblick för kunderna, där de verkligen blev betraktade som individer!
Denna underbara vänlighetshandling vann dessutom tredje plats i månadens omröstning i hela Sokos Hotels-kedjan.
3/24 Äkta omtanke för kollegor
Vår kock Dan är alltid fantastisk och tar hänsyn till andra. Han är ett utmärkt tillskott till vårt Team Kuppi! Det är roligt att arbeta med honom och han gör verkligen omtänksamma saker för sina kollegor. Vår receptionist Emilia hade tagit med sig kakor till jobbet, vilket inspirerade Dan att laga lasagne till Emilia och de andra kollegorna som lunch nästa dag! En sådan härlig gest, och detta stannade verkligen i minnet hos oss alla kollegor!
4/24 Hänsyn till en liten patient
Ett lag kom till hotellet och en av spelarna hade sin yngre bror som också skulle spela. Men han blev allvarligt sjuk precis innan matcherna och fick åka till behandling istället för att delta i spelet. Satu från försäljningstjänsten ringde Taija på hotellets reception och tillsammans funderade de på en överraskning för pojken. De bäddade sängen i rummet där han skulle komma på ett dagsbesök och förberedde en överraskning för honom. I rummet fanns ett fotbollstema-kort, en godispåse med fotbollstema och ett paket fotbollskort. Pojken kom till slut inte till rummet, utan stannade hemma eftersom han fick ledigt från sjukhuset. Kunden skickade ändå stora tack från den rörda pappan och korten kom fram till sin destination!
5/24 Hjälp vid rätt tillfälle
Receptionist Emilia hjälpte en kund med nedsatt rörlighet och kom på ett sätt att göra kundens besök mer bekvämt. Med hjälp av frukostteamet erbjöds kunden frukost på rummet så att de inte behövde oroa sig för att klara av frukosten själva.
6/24 En bra start på arbetsdagen
En kund var på frukost med sin hund, men eftersom det var mycket folk och ljud blev hunden lite rädd och de var tvungna att återvända till hotellrummet. Receptionist Emilia lade märke till att kunden inte hade hunnit äta innan de skulle iväg till jobbet, så hon erbjöd dem en frukostpåse att ta med. Emilia packade även med lite snacks till hunden, macarons och ett litet hälsningskort. Kunden blev så glad över denna lilla gest!
7/24 Gosedjurens äventyr i Kuppis
Receptionen fick ett e-postmeddelande om ett förlorat barnleksak som saknades mycket hemma. Receptionens shiftledare Taija hittade leksaken och fotograferade dess äventyr runt Kupittaa hotellet och skickade bilderna via e-post till kunden. Denna omtänksamma gest spred glädje till barnet som ivrigt väntade på att få tillbaka sin leksak! Kunderna delade sin återkoppling på LinkedIn, där den har fått cirka 3590 reaktioner, 46 kommentarer och 9 delningar. Feedbacken fick till och med beröm från vd:n för Turun Osuuskauppa och vd:n för SOK. Den här gesten påverkade verkligen många människor och spred glädje!
8/24 Tillmötesgående kundservice
En äldre dam kom till receptionen och frågade om det var möjligt att lyssna på radio via tv:n i sitt rum. Receptionist Melina följde med damen till rummet, men eftersom det var lite svårt för damen att använda tv:n slutade hon med att lyssna på radion via sin telefon. Damen hade också lite problem med ljusströmbrytare och telefonen i rummet. Melina gick lugnt igenom allt som förvirrade damen och förklarade hur alla enheter och strömbrytare fungerade. Tillsammans sparade de också receptionens direkta telefonnummer i damens telefon så att hon skulle veta vem hon skulle ringa om något skulle hända. Melina försäkrade henne om att hon kunde ringa även om det inte var något akut. Just då var det gott om tid vid receptionen, så Melina stannade lite längre och pratade med damen, som berättade om hur världen hade förändrats. Damen var väldigt söt och Melinas vänliga och tålmodiga bemötande uppskattades säkert.
Denna fina vänlighet vann dessutom 2:a plats i hela Sokos Hotels kedjans månadsomröstning.
9/24 Hälsningar från Onni
En kund skickade lite negativ feedback om sitt besök hos oss, eftersom familjens småbarn inte fått Onni Oravans välkomstpresent under deras vistelse på grund av ett mänskligt misstag. Receptionens shiftledare Mari svarade professionellt på feedbacken och beslutade att skicka Onnis hälsningar till barnen per post. I paketet fanns målarböcker, klubbor, tatueringar, Aku Ankka och lite choklad även för de vuxna! Ett fantastiskt sätt att vända upplevelsen till något positivt!
10/24 100 nätter på Kuppis
Vi fick veta på receptionen att en affärsresenär hade bott hos oss 100 nätter under sina affärsresor. Receptionens shiftledare Julia ordnade en speciell uppmärksamhet för hans 100:e vistelse hos oss, som innehöll Turku-choklad, en drinkkupong och ett tackkort med Marianne-godisar i siffran 100. Herrn kom senare och visade oss en bild och sa att detta var en riktigt trevlig överraskning och tackade oss. Han kom tillbaka till receptionen och tackade igen för uppmärksamheten!
11/24 Gör för tågfans
Receptionens Topi fick veta att en barnfamilj önskade ett rum mot järnvägsspåren så att barnen kunde titta på tåg. Han bestämde sig för att skapa en fantastisk 6-sidig egen aktivitetbok för barnen, så att de små kunde spana efter tåg och lära sig om olika typer av tåg. Denna handgjorda klipp-och-klistra-bok var en hit bland barnen! De gillade den verkligen och som tack ritade pojkarna en teckning till Topi och lämnade den leende i receptionen, och väntade på att Topi skulle komma till sitt kvällsskift.
12/24 Egen tid för mamma
På restaurangen hjälpte Mariscel en mamma som åt lunch med sin lilla bebis. Bebisens sovtid var just när mamman försökte börja äta. Mariscel märkte situationen och beslutade sig för att hjälpa till. Hon vagga bebisen i barnvagnen så att mamman kunde äta i lugn och ro. En fin gest till mamman som kom för att njuta av sin lunch!