Lycka till
Sokos Hotels - Vår uppgift är att skapa lycka
Att skapa lycka handlar om att våra gäster får mer än vad de ber om. Att överträffa förväntningar även när ribban nästan når taket. Det handlar om vår känslighet att lyssna, vår noggrannhet att observera och vår vilja att ge allt i varje genomförande.
Att skapa lycka innebär både små och stora insikter för att uppfylla – och överträffa – kundens förväntningar. I år har Sokos Hotels skapat lycka för kunder i hela 50 år! Här är några exempel på hur vi skapar lycka här på Break Sokos Hotel Levi.
Gästerna skapar fest...
...och Maarit tar hand om hungriga resenärer. "En trepersoners schweizisk familj kom sent till hotellet. Alla matställen i Levi var stängda och caféets disk var tom. Jag försökte tänka på hur vi skulle få dem mat. Jag såg en påse med croissanter på caféets bakbord. Jag frågade familjen om de skulle vilja ha croissanter, till exempel med skinka-ost-fyllning. De svarade glatt ja. Jag gick och fyllde croissanterna i köket, plockade med mig bananer och en kakao till barnet. Familjen gick nöjda tillbaka till sitt rum för att äta kvällsmål."
...och Anne och hennes städteam vill överraska en kollega. "På en sommarmorgon den 10 juni tog jag med mig en blomsterbukett och en låda choklad till jobbet. Jag hade länge tänkt på att jag ville överraska, skapa lycka och belöna vår Irmeli som har arbetat här i 15 år. Jag fick också hjälp av Kristiina, som var med på idén direkt. Genom små meddelanden och telefonsamtal fick vi städteamet att samlas till ett "morgonsammanträde", där vi inledde med en liten dikt: 'Från en bra attityd kommer en bra känsla. Från en bra känsla kommer en bra dag...' Efter dikten gav jag blommorna, chokladasken och stora kramar till Irmeli, och vi tog en fin bild. Jag kände mig glad för jag hade lyckats överraska vår fantastiska Irmeli. Med tårar i ögonen!"
...och Krys glädjer en annan uppmuntrare! "Jag bestämde mig för att glädja min kollega med en liten present. Som ett tack för att hon alltid ger energi och motivation till vårt team under hektiska arbetsdagar. Från födelsedagar till teamfester bakar hon alltid hemgjorda tårtor, vilket skapar glädje i vår gemenskap. Presenten innehöll några måttskedar som Ronja saknade, en kavel, några andra bakverktyg, godis och Hello Kitty-fluff och en mjukisdocka för tårtdekorationer. Ronjas reaktion var mycket tacksam och fylld av glädje och uppskattning på sin sista arbetsdag. Hon avslutar sin första säsong i Levi med ett brett leende. Låt oss komma ihåg att glädja varandra."
...och Elli gör sylt på ett ögonblick. "Elli fick beröm för sin underbara hemgjorda äpple-nypon-sylt, som en kund först trodde var köpt. Just då hade vi blåbärssylt på bordet. Elli bad om ursäkt för situationen och berättade att den hade varit en storsäljare. Elli gick till frukostansvarig Meiju. Utan att tveka bestämde de sig för att göra en egen sylt till kunden att ta med hem. Elli informerade kunden att om de kunde vänta en stund skulle de få en burk med hemgjord äpple-nypon-sylt med sig. Kunden hade ingen brådska och var tacksam!"
...och Minttu räddar en nattvandrare. "En berusad kund kom in i receptionen omkring kl. 07 på morgonen. Han skakade kraftigt och var uppenbart mycket kall. Alla hans kläder var också blöta och snöiga. Minttu (nattreception) ledsagade mannen till en stol och serverade honom varma drycker samt filtar och jackor för att hålla honom varm. Kunden bodde i en stuga några kilometer bort, men han hade tydligen somnat i snön efter en barutflykt. Förutom säkerhetsvakten ringde vi en ambulans, eftersom kunden verkade ha hypotermi och vi visste inte om det fanns en medicinsk nödsituation bakom. Minttu hjälpte mannen att ta av sig de blöta kläderna i bastun och få på sig varma kläder. Vi hämtade torra kläder och satte på bastun så att hans kroppstemperatur skulle stiga. Kunden visste knappt var han var och vi visste inte om han skulle kunna ta sig hem på egen hand. Ambulanspersonal kom för att kontrollera läget, och allt var lyckligtvis okej. Den varma bastun och duschen hjälpte honom att tina upp och han blev tydligt piggare. Slutligen ringde vi en taxi till hans boende. Ett par dagar senare kom kunden tillbaka till vårt hotell för att tacka sin "ängel" Minttu. Han skrev ett tackkort till henne, 'STORT TACK! DU VAR EN RÄDDARE. JAG KUNDE HA VARIT DÖD. <3 TACK <3'"
...och Meiju tar hand om ett sjukt barn. "Frukostansvarig Meiju hörde från nattreceptionisten Maarit att ett barn hade blivit sjukt med maginfluensa under natten. Maarit hade redan gett barnet banan och yoghurt på natten. Tidigt på morgonen förberedde Meiju en bricka med massor av glädjeämnen för det sjuka barnet. Det fanns smoothie, snackbars, dryck, godis och en liten husky-mjukisdocka. I receptionen skrev vi ett 'Krya på dig'-kort. Meiju tog frukostöverraskningen till den lilla patienten. Barnet och familjen var mycket glada för uppmärksamheten."
...och Noora och Eerika inspirerar en liten kock. "Söndagskvällen kom en pappa och två pojkar fram till öppna köket på Grill It!. Efter att ha tittat på våra kockar Noora och Erika i aktion började Noora och Erika prata med dem. Det visade sig att familjens yngsta son var intresserad av att bli kock. Idén föddes, trots att kvällen var mycket hektisk på restaurangen. Noora och Erika gav pojken en lektion i matlagning och förberedde hamburgaren han beställt från grunden, medan pojken var lärling i processen. Han fick även välja några egna fyllningar. Vi berättade många saker om hamburgartillverkningen och pojken var överlycklig. När familjen lämnade tackade de mycket och pojken sa att han hade ätit den godaste hamburgaren i världen. Det framgick även att pojken drömmer om att göra sin kommande praktik på en restaurang."