
Sokos Hotels upplevs som den mest hållbara hotellkedjebranden 2025
Enligt Sustainable Brand Index-undersökningen uppfattar finska konsumenter Sokos Hotels-kedjan som den mest hållbara inom sin bransch.
10.3.2025
För trettonde gången har finländarna utsett Sokos Hotels till det mest hållbara hotellkedjevarumärket.
Sokos Hotels bedriver ett långsiktigt hållbarhetsarbete
Sokos Hotels bedriver ett långsiktigt hållbarhetsarbete och lokal samverkan till förmån för närområdet. Särskild uppmärksamhet har nyligen ägnats åt områden som energieffektivitet, vattenanvändning och tillhandahållande av lokala rätter av råvaror som produceras i närheten av hotellet.
– De finländska konsumenternas erkännande är en hederssak för oss. Tack för förtroendet, säger Jaana Matikainen, direktör för SOK Matkailu- ja ravitsemiskauppa.
Hållbarhetsarbetet på Sokos Hotellen är komplext och kontinuerligt. Samtliga Sokos Hotell omfattas av Green Key-programmet som uppmuntrar företag att förbättra sitt hållbarhetsarbete varje dag: Kedjan har redan i åratal strävat efter att minska matsvinnet, användningen av engångsplast har minskat betydligt och energieffektiviteten har förbättrats.
– I våra restauranger fokuserar vi på finska råvaror och följer S-gruppens hållbarhetsprinciper i upphandlingar. Sokos Hotels samarbetar med lokala aktörer när det gäller byggnation, material, mat och aktiviteter för resenärer.
– Genom våra hållbarhetsåtgärder uppfyller vi S-gruppens mission att göra världen till en bättre plats att leva på. Ett av våra viktigaste mål är att uppnå koldioxidnegativitet under 2025, säger Jaana Matikainen.
European Sustainable Brand Index kartlägger konsumenternas varumärkesuppfattning vad gäller hållbarhet
Sustainable Brand Index, som utreder konsumenternas uppfattning om företagsansvar, baserar sig på en undersökning där tusentals finländska konsumenter betygsätter Finlands största varumärken inom olika branscher.
Undersökningen är Europas största oberoende varumärkesundersökning med fokus på hållbarhetsuppfattningar, och den har genomförts årligen i Finland sedan 2013.
Varumärken väljs ut till studien baserat på marknadsandel, omsättning och allmän varumärkeskännedom. Varumärken kan inte välja att antingen inkluderas eller uteslutas från studien.
Studien analyserar också trender och drivkrafter för hållbar konsumtion.
Information om Sustainable Brand Index-undersökningen
https://www.sb-insight.com/sbi-finland
Information om S-gruppens hållbarhetsaktiviteter
https://s-ryhma.fi/sv/hallbarhet
Lär dig mer om Green Key-miljöprogrammet
https://www.sokoshotels.fi/sv/green-key